fbpx

Een zakelijk e-mailadres aanmaken en gebruiken

20 aug 2020

Hoe een zakelijk e-mailadres aanmaken?

Een zakelijke e-mail op je eigen domeinnaam hoort natuurlijk bij een nieuwe website. 

Daarom gaan we hier kort even uitleggen hoe je zulk e-mail adres aanmaakt en hoe je daar nu emails mee ontvangt en verstuurt.

Je zakelijke E-mailadres Aanmaken

Indien je reeds een website gemaakt of laten maken hebt, dan heb je normaal gezien ook een hosting account. 

Het aanmaken van je zakelijk emailadres doe je in je hosting account. Elke hosting providers heeft een ietwat andere layout, maar meestal is er een optie waar je kan kiezen voor “Hosting beheren”

Hierna kan je normaal kiezen om in te loggen op je hostingpakket, waar je dan de domeinnamen te zien krijgt die geregistreerd zijn op je hosting. Je klikt vervolgens op de domeinnaam waarbij je een een email wilt aanmaken.

Vervolgens krijg je weer een dashboard met heel wat opties. Hier klik je op E-mail Accounts onder E-mail Management. 

Vervolgens klik je op Create mail account. En dan kan je de naam van de email account opgeven. 

Geef de naam voor je e-mailadres in, alsook een paswoord, klik create, en je e-mailadres is klaar!

Maar hoe gebruik je dit email adres nu? Daar moet je je email client nog voor instellen. 

Met Outlook Office 365

Open Outlook en Klik op bestand. 

Klik dan op Info. Open Accountinstellingen en klik op profielen beheren.  

Nu zie je het venster E-mailconfiguratie verschijnen. Klik hier op E-mailaccounts.

Onder de E-mail tab klik je nu op Nieuw…

Vervolgens kies je voor Handmatige instelling of extra servertypen

Selecteer POP of IMAP

Vul vervolgens de logingegevens in die je in je hosting pakket hebt ingesteld, of van je web designer hebt gekregen.

Klik daarna op Meer instellingen…

En vink aan Voor de Server voor mijn uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist.

Klik tot slot op de Geavanceerd tab. En stel bij de versleutelde verbinding SSL/TLS in voor zowel inkomende als uitgaande mail. En stel poort 993 in voor inkomende e-mail en poort 465 voor uitgaande e-mail.

Sla dit nu op. Vervolgens zal Outlook alles zelf verder configureren, en komen de e-mails van je nieuwe e-mail account in de Outlook inbox terecht.

Je email aan Mac Mail toevoegen

Gebruik je normaal Mail op je Mac om je emails te lezen, dan kan je ook daar nieuwe email aan toevoegen. Hieronder leggen we je uit hoe je je email account instelt voor Mail op je Mac.

Open Mac Mail op en klik bovenaan op Mail en dan op Voeg account toe…

voeg account toe

In het nieuwe venster dat nu verschijnt duid je Andere Mail-account… aan.

account type

Geef vervolgens je naam, het nieuwe e-mail adres en jewachtwoord in. Klik dan op Log in.

mail toevoegen

Nu krijg je waarschijnlijk een melding dat de controle van je accountnaam of wachtword mislukt is. Dit is normaal aangezien je nog handmatig de e-mailserver moet ingeven. Bij Server inkomende e-mail en Server uitgaande e-mail geef je de servers in die je bij je hosting provider terugvindt, of van je web developer gekregen hebt. Wanneer dit ingevuld is klik je weer op Log in.

mail instellingen

Klaar :-)! Je e-mail account is nu toegevoegd aan Mac Mail. 

Je Nieuwe E-mail Instellen op je iPhone (of iPad)

Open de instellingen op je iPhone/iPad

Tap vervolgens op Wachtwoorden en accounts en dan op Nieuwe account om een nieuw account toe te voegen.

Tap op Andere.

En vervolgens op Voeg e-mail account toe.

Geef de gegevens van je nieuwe e-mail in.

Onder de tab IMAP stel je de Hostnaam in die je in je bij je hosting provider terugvindt, of van je web developer hebt gekregen. Je gebruikersnaam is normaal gewoon je e-mail adres.

Vervolgens moet je de uitgaande mailserver ook nog instellen. 

Je klikt hier voor op de account die je net hebt toegevoegd. Ga dan naar Account onder IMAP. Tap nu op SMTP en dan op de Hoofdserver. Hier geef je dan dezelfde instellingen in als voor de inkomende e-mail.

De slider om SSL te gebruiken zet je aan. De poort die je moet instellen is afhankelijk van je hosting provider.

Klaar :D! Je email is nu ingesteld op je iPhone. Op je iPad zou het net hetzelfde moeten werken.

Je Nieuwe E-mail Instellen op Android

Ook op je Android smartphone wil je natuurlijk je e-mails kunnen ontvangen. Hieronder leggen we je even uit hoe je dit instelt. 

In de handleiding hier gebruiken we een Oneplus toestel. Heb je een andere Android smartphone dan kan het iets anders werken.

Stap 1

Ga naar de instellingen van je smartphone. Scroll naar onder en klik op Accounts.

Stap 2

Hier zie je al je reeds toegevoegde accounts. Scroll naar onder en klik op Account toevoegen.

Stap 3

Klik op nu op Personal (IMAP) of Personal (POP3) om je e-mailaccount toe te voegen. Het zou ook kunnen dat het bij jouw smartphone gewoon Email heet. Als je voor IMAP kiest dan worden emails die je verwijdert op je smartphone, ook meteen op de e-mail server verwijderd en zijn ze dus ook echt permanent verwijderd. 

Bij POP3 worden ze lokaal opgeslagen, maar daardoor kan je ze ook niet meer op een ander toestel bekijken als ze eenmaal gedownload zijn op je smartphone. 

In deze handleiding kiezen we voor IMAP.

Stap 4

Vul de gegevens van je nieuwe e-mail in en klik op Inloggen.

Stap 5

Voer als gebruikersnaam je e-mailadres in, en dan het wachtwoord dat je bij je hosting provider hebt ingevuld, of van je webmaster hebt gekregen. Voor de inkomende server geef je ook de gegevens van jouw hosting provider in. Als Beveiligingstype kies je voor “SSL”. Klik daarna op Log in.

Stap 6

 Als uitgaande server voer je weer de server in die door je hosting provider of web developer is opgegeven. Kies ook weer voor “SSL” en gebruik de poort die je hosting of web developer aangeeft. 

Vink Verificatie vereist voor verzenden van e-mail aan en voer je e-mailgegevens weer in. Klik op Next.

Helemaal klaar nu! Klik op Next en je kan je nieuwe zakelijke e-mail nu op je Android smartphone gebruiken.